Het beste aanbod, online en off-market.
Neem nu contact op +33770186203 (ook WhatsApp ) of gebruik ons persoonlijke zoekformulier

Ondernemen in Zuid Frankrijk: Pieter en Elsie de Mik in Nice

Door in Blog met 0 Comments

pieter-de-mik-elske-de-wit-nice-zuid-frankrijk

Een vertrek naar Zuid Frankrijk is voor sommigen het begin van een mooie en zonnige ‘retraite’. Anderen hebben het ondernemersbloed in de aderen stromen en willen graag het nuttige met het aangename combineren. Werken en leven onder de Zuid Franse zon is dan ook een droom voor velen. In de serie ‘Ondernemen in Zuid Frankrijk’ spreekt Wonen Aan De Cote d’Azur maandelijks met Nederlanders en Vlamingen die de sprong hebben gewaagd. Waar zijn ze mee bezig, wat zijn hun goede en slechte ervaringen en hebben ze tips voor andere ondernemers? Deze maand Pieter en Elsie de Mik, bekend van hun SCAPA winkel in Nice.

Retail meets e-tail

Aan de gezellige Rue de Liberté in hartje Nice vinden we op nr 5 het pand van Pieter en Elsie. Zes jaar lang zat hier de bekende SCAPA winkel met de zwarte gevel. Deze zomer werd het winkelconcept echter ingrijpend gewijzigd. Een zachtgele gevel en een nieuwe naam verraden een innovatieve visie op retail en e-tail. Binnen oogt de winkel open en vriendelijk met in de rekken diverse modemerken zoals SCAPA, Myrine en Victoire May.

Pieter, als ervaren marketingman uit Nederland vertelt enthousiast: “Na zes jaar SCAPA in Nice, zagen we dat de omzet terugliep door de opkomst van online winkels. We zijn daarin niet uniek; iedere modewinkel heeft hier mee te maken. Je kan dan twee dingen doen; stug doorgaan met wat je deed, of je winkelformule aanpassen aan de Nieuwe Wereld. En zo ontstond het idee voor Coco’n Shopping.”

Elsie, opgegroeid in Vlaanderen brengt de mode retail ervaring in en vult aan: “Onze winkel is een pilot-store geworden voor een ‘pop-up’ shop waarbij we verschillende merken de ruimte geven voor hun collectie. Vanwege het verrassende karakter hangt de collectie tussen 4 en 12 weken en moet het aanvullend zijn op de kwaliteit en service die we met SCAPA hebben neergezet. En het leuke is dat merken én modeontwerpers nu in de rij staan om hier als het ware te komen exposeren en verkopen!”

Strategie

De uitdaging voor het ondernemende echtpaar was de vraag: ‘Hoe krijgen we Internet kopers in de echte winkel?’ Hiertoe werd een strategie ontwikkeld waarmee drie belangrijke pijlers zijn neergezet.

Coco’n Shopping met de Concept Corners

De Concept Corners zijn speciaal ontwikkelde multifuntionele displays voor zowel hangende als liggende producten. Een modeontwerper of modemerk kan in de Coco’n Shop een display huren en deze vullen met de actuele collectie.

In de winkel wordt het product gepast en gekocht. Voor toeristen die geen tassen vol kunnen meenemen maakt de Coco’n Shop een koppeling met de e-shop waarbij de bestelling in het magazijn netjes wordt ingepakt en verstuurd.

Concept Corner netwerk

Modewinkels die meer omzet per vierkante meter willen maken en hun assortiment willen uitbreiden met een Coco’n pop-up shop, kunnen één of meerdere Concept Corner displays in de winkel plaatsen. Deze worden vervolgens gevuld met een opvallende actuele modecollectie of trendy modeproducten. Voor bestaande en startende modemerken is dit groeiende Concept Corner netwerk een ideale manier om meer afzetgebied te krijgen of om nieuwe design te pre-testen.

Coco’n Online Premium

In de Coco’n Shopping store in Nice is men ook druk in gesprek met mode e-tailers die weliswaar veel verkopen, maar ook veel zendingen retour krijgen. Grote online modeshops zoals Zalando en ASOS worstelen met de hoge retouren (gemiddeld 30-40 %) en staan open voor innovatieve oplossingen. Met Coco’n Online Premium krijgen online shoppers een service waarbij de bestelling wordt opgehaald in een Coco’n Shop. Hier wordt de klant extra geholpen met een mode advies en kan men een kledingstuk laten vermaken zodat het perfect past. Voor online winkels is optimalisatie en management van de retourzendingen een hot item. Het Concept Corner netwerk springt in een actueel vraagstuk en komt met een oplossing die voor zowel de klanten, de stenen winkels en de online shops een meerwaarde biedt.

Het concept van Coco’n Shopping klinkt slim, gesmeerd en gedreven. Verliep jullie start in Zuid Frankrijk ook zo soepeltjes?

Elsie begint hardop te lachen en kijkt haar man aan: ‘Tsja, hoe zullen we het zeggen? We hebben het geluk dat we het Belgische administratieve systeem gewend waren. Dus de shock van zoveel papieren en regeltjes, dat viel voor ons wel mee. Maar zo’n hoge papieren last zal voor een Nederlander wel schrikken zijn. Dus je moet wel even doorbijten als je net begint.”

Jullie zijn nu zes jaar in Nice actief. Wat zijn jullie drie tips voor startende ondernemers in Zuid Frankrijk?

Ondernemen in Zuid Frankrijk – TIP 1

Pieter: ”Allereerst, laat je niet leiden door de angst van de Fransen. Fransen zijn overal bang voor en zien eerder problemen dan kansen. Soms moet je dingen gewoon doen.”

Ondernemen in Zuid Frankrijk – TIP 2

Elsie: “Als ondernemer kan je veel tijd verliezen door iets vooraf aan te vragen. Je kan beter iets doen en niet wachten totdat een ambtenaar tijd en zin heeft om toestemming te geven. Op het moment dat je een officiële aanvraag doet zijn de regels niet altijd even duidelijk bij de instanties en spreken zich ook regelmatig tegen. In die discussie wil je niet terechtkomen.

Maak wel een dossier, maar stuur het niet op en maak gebruik van de wetenschap dat er op plaatsen mensen zitten die liever niets doen.”

Ondernemen in Zuid Frankrijk – TIP 3

Pieter: “Wat ook heel belangrijk is: tijd investeren in de samenleving. Daar valt en staat alles mee in feite. Elsie is inmiddels President van de lokale Winkeliersvereniging. Dat kost haar veel tijd, maar geeft ook een band met de lokale samenleving. En als je een glaasje wijn drinkt met Estrosi, dan praat je toch makkelijker over bepaalde zaken.”

Wonen en werken in Zuid Frankrijk; wat is jullie het meeste tegengevallen?

Daar hoeven ze beiden niet lang over na te denken: “De mensen zijn over het algemeen niet heel ondernemend. Het vrije creatieve denken ontbreekt, dat vonden we wel jammer.”

En wat viel er mee?

Pieter:“Dat is de kwaliteit van het leven. Je werkt hard, maar aan de andere kant wonen we hier op een prachtige plek onder de zon.”Elsie: “Je onthaast hier echt; alles gaat op een slakkegangetje, zelfs het verkeer.”

Tot slot, waar zien jullie jezelf over tien jaar wonen en werken?

Pieter:” Ik ben ondernemer dus ik schakel altijd mee met kansen in de maatschappij. Maar ik denk dat we hier dan nog wel wonen. Elsie: “Ik denk ook dat Nice onze thuis basis is en we internationaal veel presentaties geven over het Coco’n Shopping concept.”

 

Coco’n Shopping

5, rue de la Liberté

06000 NICE

+33(0)493 01 58 29

info@coconshopping.com

www.coconshopping.com

Share This