Het beste aanbod, online en off-market.
Neem nu contact op +33770186203 (ook WhatsApp ) of gebruik ons persoonlijke zoekformulier

Het Franse punten rijbewijs

Door in Blog met 0 Comments

Na ruim veertig jaar autorijden, 12 auto’s, 154 boetes en gelukkig slechts vijf aanrijdingen ben ik sinds een jaar in het bezit van een Frans rijbewijs. Dat ging niet van harte, het liefst zou ik mijn Nederlands rijbewijs hebben gehouden. Niet uit vaderslandsliefde maar uit eigen belang; het Franse puntenrijbewijs is namelijk verschrikkelijk, Als je een keer niest en je passeert nét een radarcontrole met je ogen dicht en drie kilometer te hard, dan ben je meteen een punt kwijt.

Het Franse punten rijbewijs

Het kan nog erger. U nadert een zebrapad en iemand staat bij de stoeprand te treuzelen. Of te Tiktokken, te Appen of ouderwets te slapen. Als u de zebrapad treuzelaar passeert zonder te stoppen, en de politie ziet dit toevallig omdat ze achter u rijden, dan bent u 6 punten kwijt. ZES PUNTEN. Van de 12. En ook nog eens een paar honderd euro armer.

Uitkijken

Tot voor kort was de regel ‘als iemand een voet op het zebrapad heeft staan, of een beweging maakt te gaan lopen op het zebrapad’ dan moet u voorrang geven. De regels zijn dit jaar verder aangescherpt in het voordeel van de voetganger. Als er iemand bij een zebrapad staat, dan heeft hij/zij/het al voorrang. Als automobilist bent u helemaal loslopend (of zittend) wild geworden want zelfs als het licht voor de voetganger op ROOD staat, en de ‘pieton’ steekt over (terwijl dat dus niet mag), dan moet u haar/hem/het voorrang geven.

Ik moet in Frankrijk helaas mijn eigen regel overboord gooien. Die was heel simpel: ‘Wie vriendelijk lacht of een hand/duim opsteekt, krijgt voorrang’. Dat werkt helaas niet meer. Ik stop nu heel overdreven en wacht net zolang tot er iemand oversteekt. Of tot er auto’s achter mij gaan toeteren.

Knipperen

Nog een regel die ik beslist niet meer mag negeren; de richtingaanwijzer tijdig aandoen. Omdat in ons dorp écht niemand zijn richtingaanwijzer aan doet, heb ik mezelf dit lokale gebruik eigen gemaakt. We draaien hierdoor iedere dag met z’n allen om een rotonde heen en we zien vanzelf wel wie er af gaat. Maar oh wee als de politie u niet-knipperend de rotonde ziet verlaten. Dan bent u zomaar vier punten kwijt.
Nu is de politie nooit overal dus we komen er mee weg. Helaas installeert de zorgdragende overheid nu overal slimme camera’s die kentekenplaten kunnen registreren en ook uw foutieve weggedrag. Lang leve de automatisering.

Te hard rijden

De grootste punten vernietiger is natuurlijk snelheid. En dat gaat altijd fout. Het vereist nogal wat concentratie om van Cannes naar Sainte Maxime te rijden. De verkeersborden wisselen om de tien minuten van 70 naar 110, naar 90 en dan weer 130. Gelukkig hebben alle Fransen ‘Waze’ op hun mobiel aanstaan dat tijdig waarschuwt voor traject controles en flitspalen.
En als ergens een groepje agenten met een radar pistool stiekem staan te meten, worden zij snel via Waze gerapporteerd. Ik heb zelf Flitsmeister en Waze aanstaan want ik ben als de dood dat ik mijn rijbewijs kwijtraak. Zonder rijbewijs kan ik geen visites meer doen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Terug naar school

Ineens had ik nog maar 5 punten en besloot ik om een ‘stage de permis’ te gaan doen. Wie twee dagen naar een heropvoedingsschool gaat verdient weer vier punten. Je kan dit slechts 1 x per jaar doen dus er komen nogal wat mensen voor de 2e of derde keer. Ik heb niet bepaald goede herinneringen aan school, maar nood breekt wet dus ik stond afgelopen maandag om 8.00 in Nice op de stoep bij ‘France Stage Permis’. Een rij examinator en een psycholoog hielden ons twee hele dagen bezig met het verbeteren van ons bewustzijn en weggebruik.

Luisteren naar de juf

Als kleine kinderen werden we in groepjes verdeeld en kregen bijvoorbeeld drie kleine papiertjes. Bij het woord RADAR moesten we onze emoties opschrijven. Al die antwoorden gingen vervolgens naar een groep die alle emoties inventariseert en dan indeelt per hoofd emotie. Daarna volgde een debat over je houding en je verantwoordelijkheden op de weg.
De groep was bijzonder gevarieerd; van gepensioneerd tot een 19-jarige vrachtwagen chauffeur met groot rijbewijs zonder punten (wegens te hard rijden). De algemene sfeer was jolig en niet te serieus, dit tot groot verdriet van de leraren die alles uit de kast haalden om ons een langblijvend schuldgevoel aan te praten.

We hoorden over statistieken en het aantal doden op de weg dat dankzij radarcontroles drastisch is gedaald. De stand is nu 3,500 doden per jaar. Op 60 miljoen inwoners is dat een mooi resultaat, maar de Fransen willen naar 0 doden toe. Volgens hen is de enige manier om dit doel te bereiken door de snelheid verder te verlagen. We zijn gewaarschuwd.

Ik rij momenteel alsof ik rij-examen doe. Voorbeeldig sturen, knipperlichten aan, stoppen voor iedereen en zeker niet te hard. Een brave burger dus. En toch gaat het fout. Bijvoorbeeld als je in de regen even snel dubbel geparkeerd staat. Met een camera krijg je ineens een boete van 135 euro en pikt men een punt in. Of je moet snel naar Nice en je vergeet Waze en Flitsmeister en je wordt geflitst met 53 in plaats van 50. Weer een punt van je rijbewijs.

Gelukkig is er ook nog wat goed nieuws; vanaf 1 januari 2024 worden snelheidsovertredingen tot 5 kilometer boven de aangegeven snelheid wel beboet maar niet langer met een punt extra bestraft. Maar het blijft oppassen in Frankrijk.

Punten en overtredingen

Misdrijven die verband houden met alcohol- of drugsgebruik
Rijden met een alcoholpromillage tussen 0,5 en 0,8 g/liter bloed (0,25 en 0,4 mg/liter uitgeademde lucht) 6 punten
Rijden met een alcoholpromillage gelijk aan of groter dan 0,8 g/liter bloed of in een staat van duidelijke dronkenschap 6punten
Herhaaldelijk rijden met een alcoholpromillage gelijk aan of groter dan 0,8 g/liter bloed of in een staat van duidelijke dronkenschap, intrekking van rijbewijs
Weigering om een bloedalcoholtest te ondergaan 6 punten
Rijden na het gebruik van drugs of het weigeren van drugstests 6 punten
Herhaald rijden na drugsgebruik, intrekking rijbewijs

Overtredingen die verband houden met het niet naleven van de snelheidslimieten
Snelheid minder dan 20 km/uur 1 punt
Snelheid gelijk aan of groter dan 20 km/uur en minder dan 30 km/uur 2 punten
Snelheid gelijk aan of groter dan 30 km/uur en minder dan 40 km/uur 3 punten
Snelheid gelijk aan of groter dan 40 km/uur en minder dan 50 km/uur 4 punten
Snelheid boven 50 km/uur 6 punten
Transport, detentie, gebruik van een apparaat bedoeld om snelheidscontroles te detecteren of te verstoren (radardetectoren) 6 punten

Overtredingen van uitrusting en veiligheidsgordels
Het niet dragen van handschoenen op gemotoriseerde tweewielers 1 punt
Het niet dragen van een gemotoriseerde tweewielerhelm 3 punten
Het niet dragen van een veiligheidsgordel 3 punten

Verkeers- en parkeerovertredingen
Doorlopende lijnoverlap (verkeersstrook en vluchtstrook) 1 punt
Een doorgetrokken lijn overschrijden (noodstopstrook) 1 punt
Acceleratie van een bestuurder die op het punt staat ingehaald te worden 2 punten
Linksrijdend verkeer op tweerichtingswegen 3 punten
Gevaarlijk inhalen 3 punten
Oversteken van een doorgetrokken lijn (verkeersbaan) 3 punten
Het niet respecteren van de veiligheidsafstanden tussen twee voertuigen 3 punten
Verandering van rijrichting zonder voorafgaande waarschuwing 3 punten
Rijden op vluchtstrook 3 punten
Gevaarlijk parkeren 3 punten
Een handtelefoon gebruiken tijdens het rijden of een handsfree kit, headset of headset 3 punten
Weigering van prioriteit 4 punten
Het niet stoppen bij een rood licht, stopbord of voorrang verlenen 4 punten
Het niet stoppen bij een rood licht, stopbord of voorrang geven 4 punten
‘s Nachts rijden zonder verlichting of rijden bij onvoldoende zicht zonder verlichting 4 punten
Het niet respecteren van de voorrang voor voetgangers 6 punten

Voertuigovertredingen
Het niet respecteren van de transparantie van de voorruiten (voorruit bestuurder en passagier en zijruiten) 3 punten
Overtredingen
Rijden ondanks administratieve of gerechtelijke schorsing van het rijbewijs of inhouding van het rijbewijs 6 punten
Onopzettelijk letsel toegebracht aan een derde en resulterend in werkonderbreking 6 punten

Share This
About The Author
Ab Kuijer

Radio-, TV- en reclamemaker, auteur, eigenaar internationaal marketingbedrijf gespecialiseerd in vastgoed. Was in Nederland o.a. betrokken bij de oprichting en promotie van Decibel, WAPS Radio en BNN. Woont sinds 2006 permanent in Zuid Frankrijk. Werd aan de Côte d'Azur de eerste Nederlandse president van de British Chamber of Commerce. Happily married met Jo. Schrijft dagelijks tweeduizend woorden over uiteenlopende onderwerpen. Met de internationale vastgoedportal 'Living on the Côte d'Azur' leveren Ab en Jo OudHollandsche service voor kopers van onroerend goed aan de Côte d'Azur, Parijs, Portugal, Mauritius en Ibiza.